|
Eğer yaygın pek çok kanser türünden korunmak istiyorsanız, ihtiyacınız olan yardım mutfağınızdan daha uzakta değil.
Amerikan Kanser Araştırmaları Derneği' nin Perşembe günü düzenlenen toplantısında yer alan üç çalışmayla sebzelerin ve meyvelerin baş ve boyun kanserleri, meme kanseri, yumurtalık kanseri ve pankreas kanseri riskinin azalmasına yardımcı olduğu açıklandı.
Yapılan çalışmalardan birinde, diyete eklenen bir porsiyon sebze ve meyvenin, baş ve boyun kanserleri riskini azalttığını belirtildi. Meyve ve sebze tüketimi ne kadar fazla olursa, o kadar iyi.
Ulusal Kanser Enstitüsü' nden Neal Freedman açıklıyor: "Her 1,000 kalori için altı porsiyon sebze ve meyve tüketen kişilerde kanser riski, 1,5 porsiyon sebze ve meyve tüketenlere göre %29 daha az."
490,802 kişinin katıldığı çalışmada, Freedman meyve
ve sebzenin baş ve boyun kanserleriyle olan bağlantısını araştırdı. Beş
yıl süren bu çalışmada, 787 kişide baş ve boyun kanseri görüldü.
Sigara
ve alkol kullanımıyla ilgili veriler de göz önünde bulundurulduğunda,
araştırmacılar meyvelerin ve sebzelerin büyük bir kısmının baş ve boyun
kanserlerinin riskini azalttığını belirlediler. Kanserin önlenmesinde
sebzelerin meyvelerden daha çok etkili olduğu belirtildi.
Freedman,
günde alınan her 1,000 kalori için, bir porsiyon meyve ve sebzenin
eklenmesiyle, bu riskin %6 oranında azaldığını belirtiyor.
Freedman
ekliyor: "Sigaranın bırakılması ve alkol tüketiminin sınırlandırılması,
baş ve boyun kanserine karşı sizi koruyacaktır. Çalışmalarımızdan elde
ettiğimiz veriler, baş ve boyun kanser riskini azaltmak için meyve ve
sebze tüketiminin artırılması, ve ayrıca buna ek olarak sağlıklı
beslenmeyle ilgili diğer tavsiyelerin de dikkate alınması gerektiğini
gösteriyor." California Üniversitesi' nde yürütülen bir diğer
çalışmada, brokoli ve soya proteininin agresif meme ve yumurtalık
kanserlerinin önlenmesindeki etkileri araştırıldı.
Brokoli ve
soya proteini birlikte tüketildiği zaman diindolilmetan (DIM) isimli
bir bileşim ortaya çıkıyor. Laboratuvar deneylerinde, araştırmacılar
DIM' in meme ve yumurtalık kanserlerinin hareketliliğini etkileyerek,
kanserin yayılmasının önlenmesine yardımcı olduğunu belirlediler.
Miller,
soyanın bedende östrojen gibi hareket ettiğini, ve bu nedenle
östrojenin desteklediği kanser türlerinde, soya tüketiminin bir problem
olabileceğini belirtiyor. Miller, soyanın besleyici, sağlıklı bir besin
olduğunu, ancak sınırlı düzeyde tüketilmesi gerektiğini söylüyor.
183,518
kişinin katıldığı üçüncü bir çalışmada, flavonollerin pankreas
kanserine etkileri araştırıldı. Flavonoller, soğan, elma, dut, lahana,
ve brokoli gibi sebze ve meyvelerde bulunan koruyucu bileşimlerdir.
Hawaii
Kanser Araştırmaları Merkezi' ndeki bilim adamları, yüksek miktarda
flavonol tüketiminin pankreas kanseri riskini %23 azalttığını
açıkladılar. Bu yararın sigara içen kişilerde daha fazla olduğu
belirtildi. Flavonollerin yüksek düzeyde tüketimi, sigara içen
kişilerde pankreas riskini %59 azaltıyor.
Amerikan Kanser
Araştırmaları Enstitüsü' nden Melaine Polk açıklıyor: "Kanseri önleme
konusunda, sağlığınız için yapabileceğiniz en iyi şey, çeşitli bitki
kaynaklı gıdalardan tüketmek olacaktır."
Polk
ekliyor: "Eğer günde üç veya dört porsiyon yiyorsanız, bir veya iki
porsiyon eklemenin nasıl bir değişiklik sağlayacağını düşünmeyin,
hedefiniz günde beş ile dokuz porsiyon arasında olmalı."

|